sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Kalpamiekkailun valmennuskurssilla Oulussa

Valkut vasemmalta: Leo, Sai, Taneli, Teemu + Teemu, Noora, Seppo, Roosa, Katja. Kirjoittaja polvillaan keskellä.

Kuluneena viikonloppuna pidettiin Oulussa Kalpamiekkailunvalmennuksen kakkostason kurssi. Osallistujia oli Oulun Miekkailuseurasta, Rovaniemen Miekkailijoista, Espoon Miekkailijoista ja Turun Miekkailijoista. Lisäksi pidettiin floretin I-tason tasokokeet.

”Kalpa kakkosen” päämääränä on nostaa seuraohjaajat miekkailun opetuksessa sille tasolle, että he pystyvät antamaan henkilökohtaisia oppitunteja seuratason miekkailijoille.

Kurssilaiset pistettiin aktiivisesti töihin, kullekin osallistujalle oli annettu ennakkotehtäväksi valmistaa pariharjoitus omasta aiheestaan sekä vetää kymmenen minuutin mittainen jalkatyönäyttö. Ennakkotehtävät käsittivät seuraavat aiheet:
- Käsipistot
- Pisto jalkaterään
- Hyökkäyksen uusinta
- Vastahyökkäys pysäytyspistolla
- Hyökkäys valmistelua vastaan

Tämän lisäksi kukin kurssilainen antoi näytteen miekkailutaidoistaan kurssin vetäjän, Seppo Lauhion antamalla oppitunnilla. Olipa muuten mukavaa saada ensimmäinen henkilökohtainen oppari , tuota … ehkä 26-vuoteen.
Koulutuskortit kuluivat ahkerien valkkujen käsissä

Kurssin opetus käytiin läpi koulutuskortein. Yhteensä kahdeksan korttia joiden aiheet tässä lyhyesti:

Kortti 1. Kalpamiekkailun ja florettimiekkailun erot
Vaikka kurssi käsittelikin oppitunnin antamista kalpamiekkailun näkökulmasta, opetuksessa monet tärkeät perusasiat kuten käden ojennus ja sormien käyttö pistoaseen hallinnassa, ovat floretissa ja kalvassa lähellä toisiaan. Siksi jopa aloittelevalle kalpamiekkailijalle voi olla helpompaa opetella miekkailun perusteet floretilla aseen keveyden ja taipuisuuden vuoksi. Tällöin valmentajan pitää myös tietää aselajien erot, jotta perusteiden oppimisen jälkeen siirrytään aseenvaihdon yhteydessä jouhevasti kalpamaiseen opetukseen.

Kortti 2. Varoasento kalpamiekkailussa

Kortti 3. Pysäytyspisto eli Arret
Koska kalvassa ei pisteen saamiseksi tarvitse väistää, pysäytyspisto on ensisijainen puolustusliike ja väistö vasta toissijainen. Pysäytyspiston opetus opeteltiin kolmen tehtävän avulla, joissa harjoitusparin jäsenet vuorotelle toimivat opettajana ja oppilaana.

Kortti 4. Hyökkäys ja pysäytyspisto lähimpään osuma-alueeseen – eli käteen
Kalpamiekkailijat käyttävät paljon aikaa käsipiston opetteluun. Opettajan kannalta käsipiston opettaminen on haastavaa siksi, että alussa oppilaan taidot piston tekemiseen eivät välttämättä riitä. Siksi opettajan on osattava sopivasti helpottaa osuman tekemistä, että oppilas pääsee jyvälle kulmapiston erikoisvaatimuksista. Tätä aihetta harjoittelimme kahden tehtävä puitteissa.

Käsipiston Treenausta

Kortti 5. Jatkettu hyökkäys
- Jatko (remise)
- Uusintahyökkäys (reprise)
- Toisto (redoublement)
Näistä jatketun hyökkäyksen tyypeistä remise on kalvassa tärkein. Remise on hyökkäys- tai puolustusluonteinen, tavallisesti toisessa aikomuksessa (mutta myös spontaanisti) suoritettu alkuperäisen hyökkäysliikkeen välitön, suora jatkoliike samassa linjassa. Jälleen pareina tehdyissä harjoitteissa kävimme luonnollisesti läpi myös kaksi muuta jatketun hyökkäyksen tyyppiä.

Kortti 6. Hyökkäys ja vastahyökkäys oppositiossa
Vastapisto muodostaa kalvassa aina uhan hyökkäykselle, jota voidaan vähentää terä- ja linjakontrollilla. Kävimme läpi kvart- ja sixt-opposition käyttöä sekä teränhallinnan opetustapoja.

Kortti 7. Väistöt ja ripostit oppositiossa
Väistöjen opettamisessa painotettiin väistöjen oikeaa kokoa sekä ripostin tekoa aina oppositiolla.

Kortti 8. Vastatempo
Kalvassa piston valmistelu sisältää usein tempoansan rakentamisen vastustajalle, jotta oma liike voidaan suorittaa juuri itselleen sopivalla hetkellä. Henkilökohtaisella oppitunnilla on tärkeä rooli näiden temposkenaarioiden opettelemisessa. Haimme tuntumaa tämän tyyppisen opettamisen tekniikoihin kahden harjoituksen avulla.

Mustat Ritarit työn touhussa

Lopuksi vielä pikakelasimme kaikki korttien harjoiteteemat jono-opparin muodossa, jossa jokainen pääsi vielä kurssin päätteeksi tekemään toistot kahden päivän aikana läpikäydyistä aiheista.

Plussat ja miinukset viikonlopusta
Fyysisesti viikonloppu oli jo ”valkkukuntoon” päässeelle melko haastava. Etenkin toisena päivänä, kun syöksy ei enää leiskahtanut, kävi mielessä että ensi kerralla otan oman ”näyttöorjan” mukaan tekemään fyysiset temput puolestani ja itse keskityn opetuksen opettelemiseen. t. Nim. " Ei katkera, mutta huomenna kipijä"

Porukka ja paikka olivat upeat. Viikonlopun aikana palasi moni vähemmälle huomiolle jäänyt asia takaisin mieleen. Kurssilaisten vetämistä jalkatyönäytteistä sai uusia työkaluja tuon harjoitteista hauskimman ja oppilaiden rakastaman treenimuodon vetäiseen.

Lisäksi isot kiitokset Hirvelän miekkailuperheelle majapaikasta ja ylläpidosta. Oulussa palvelu pelaa!

P.S.
Paikalla ahkeroineet florettimiekkailijatkin pitää ehdottomasti mainita, tässäpä pieni näyte heidän pariharjoitteluahkeroinnistaan:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Julkaisen sen luettuani.
t. Tero